VERBINDING MAKEN: JE VERANTWOORDELIJKHEID ALS TEAM

 

VERBINDING MAKEN: JE VERANTWOORDELIJKHEID ALS TEAM

Wil je als team op de toppen van je kunnen presteren, dan is het belangrijk om regelmatig de verdieping in het gesprek op te zoeken. Je krijgt zo toegang tot elkaars ideeën en expertise, en borgt een goede samenhang in onderlinge werkzaamheden.


Als extern adviseur word ik door Johan en Naomi gevraagd om hun directieteam te helpen de ‘echte thema’s’ op tafel te krijgen. Door een reeks pijnlijke momenten zijn de onderlinge spanningen het afgelopen jaar flink toegenomen. De sfeer van ‘hier gaan we voor’ heeft plaatsgemaakt voor onderlinge afstand en vervreemding. Het lukt hen niet meer om zelf het verdiepende gesprek met elkaar te voeren.

Kenmerken van het verdiepende gesprek

Verdieping in het gesprek ontstaat als je de tijd neemt voor het volgende:

  1. Ieders beleving en mening helder op tafel krijgen
    Je neemt als collega’s de tijd om van elkaar te weten: hoe zit jij erin?
    wat valt je op? wat heeft volgens jou aandacht nodig?
  2. Je openstellen voor een veelzijdiger werkelijkheid
    Je staat toe dat jouw beeld van de werkelijkheid verandert op basis van
    wat collega’s delen. Zo ontstaat een veelzijdiger en completer beeld van
    de werkelijkheid.
  3. Nieuwe inzichten laten rijpen
    De veelzijdige werkelijkheid leidt als vanzelf tot nieuwe inzichten en
    prioriteiten, die helpen om als individu en team beter te functioneren.

Drie ingrediënten voor succes

Het voeren van het verdiepende gesprek lijkt eenvoudig, maar is het niet altijd. Door de ‘hektiek van alledag’ voelen we niet de ruimte om elkaar in alle rust te spreken. Of we zijn verstrikt geraakt in onze eigen gevoeligheden en emoties en kunnen (of durven) de ander niet meer met open vizier tegemoet te treden.

Als team is het daarom belangrijk actief te investeren in de drie succesfactoren:
  1. een goede voorbereiding
  2. een heldere gespreksstructuur
  3. elkaar een helpende hand toesteken op ‘hete’ momenten

Omdat er veel speelt en de nood hoog is, stel ik Naomi en Johan voor om elk van de vijf directie-leden eerst individueel te spreken. Elk directie-lid kan dan in alle rust zijn verhaal doen, en hardop verkennen wat hij eigenlijk wil agenderen tijdens het teamgesprek, en hoe hij dat op een heldere, licht-verteerbare manier kan doen. Tijdens het verdiepende gesprek zelf – waar we drie uur voor uit trekken met de telefoons uit – is er alle rust en ruimte om stil te staan bij wat er wordt ingebracht. Ik nodig het team uit om ‘hete’ momenten tijdens de teambijeenkomst niet uit de weg te gaan, maar het daarin met elkaar uit te houden – zodat we de ‘echte’ thema’s op tafel krijgen.

De rust en ruimte én het uitzweten van hete momenten leidt tot contactherstel

Als Naomi (productmanager) het woord neemt, vertelt ze hoe ze worstelt in de samenwerking met Johan (marketingmanager). Haar mensen komen regelmatig klagen over de gebrekkige samenwerking met de afdeling Marketing. Ze krijgen informatie niet of te laat aangeleverd. Naomi heeft in de afgelopen maanden geprobeerd hierover met Johan in gesprek te gaan. In haar beleving trekt Johan echter elke keer een muurtje op als ze erover begint. Johan reageert verbaasd en geeft aan dit niet te herkennen. Na een korte stilte geven twee andere collega’s aan dat ze ‘het muurtje optrekken’ bij Johan ook herkennen. Dit dwingt Johan tot nadere reflectie. En dan begint hij te vertellen. Over hoe hij vindt dat hij een blunder heeft begaan. Hij heeft een van zijn teamleiders, Adrie, te lang laten zitten. Dat heeft de afdeling geen goed gedaan. Johan vindt dat het nu aan hem persoonlijk is om de boel weer op orde te krijgen. Hij wil zijn collega’s daar niet mee belasten. Zoals hij zegt: “Ik kan jullie pas weer recht in de ogen kijken als ik zelf de schade gerepareerd heb. Tot die tijd sluit ik me op in mijn werk.” Naomi is geraakt door Johans openheid en ook opgelucht: het ge- voel van ‘het muurtje’ klopte dus toch. Naomi vertelt Johan waarom het voor haar juist wel belangrijk is dat ze in deze fase met elkaar in gesprek blijven. Nu staat zij met een mond vol tanden tegenover haar eigen mensen omdat ze geen zicht heeft op Johans aanpak. Daarnaast wil ze Johan ook daadwerkelijk helpen. Uit eigen ervaring weet ze hoe lastig het samenwerken kan zijn met een aantal van zijn teamleiders.

Bovenstaande laat zien hoe het oefenen van het verdiepende gesprek het team helpt om het onderlinge contact te herstellen en zicht te krijgen op wat hen te doen staat. In het gesprek elkaar uitnodigen en bijsturen waar nodig, blijkt een belangrijke succesfactor.


Wil je meer weten? Of zelf aan de slag?

Blijf onze blogserie volgen

Verbinding maken: de opbrengst
Verbinding maken: contactherstel met jezelf
Winter 2019/voorjaar 2020: blogs over 'Sturen op presteren en leren' en 'Slim bewegen in het krachtenveld'

Lees meer

Contact


Blogserie VERBINDING MAKEN

Deze blogserie bestaat uit drie blogs over Verbinding maken. Het is de eerste in een serie waarin de bekwaamheden van teamondernemerschap centraal staan.

Teamondernemerschap: de drie bekwaamheden

> verbinding maken
> samen sturen op presteren en leren
> slim bewegen in het krachtenveld

Teamondernemerschap: het organisatiemodel

Teamondernemerschap is een organisatiemodel waarin hiërarchische sturing wordt aangevuld met bottom-up sturing en collegiale sturing.
Het samenwerken in resultaatverantwoordelijke teams staat hierin centraal. Zo creëer je een ondernemend werkklimaat, waarin de dienstverlening nauw blijft aansluiten op de wensen van de klant.
En je met elkaar – elke keer opnieuw – creatief antwoorden weet te vinden op de uitdagingen die je pad kruisen.

De workshops

1. Het resultaatverantwoordelijke team

We onderzoeken hoe de structuur van ‘het resultaatverantwoordelijke team’ helpt om het maximale uit de teamsamenwerking te halen. En hoe het resultaatverantwoordelijke team leidt tot een rijk samenspel in de organisatie, waarin hiërarchische sturing aangevuld wordt met bottom-up en collegiale sturing. Daarnaast verkennen we wat het samenwerken in resultaatverantwoordelijke teams vraagt aan nieuwe competenties – niet alleen van de teamleden maar ook van de teamleidinggevende.

2. Leidinggevende aan teams-in-ontwikkeling

Als leidinggevende kun je voor lastige vraagstukken komen te staan. Zeker wanneer je teams begeleidt in hun ontwikkeling richting resultaatverantwoordelijkheid. Hoe help je een team stappen zetten dat als los zand aan elkaar hangt? En hoe beweeg je je in een organisatie-omgeving die nog ‘top-down’ opereert? In deze workshop staan we stil bij dit type vraagstukken. Ook bespreken we de interventies die je als leidinggevende ter beschikking staan – afgestemd op de specifieke ontwikkelingsfase van het team. We maken hierin onderscheid tussen het vijandig team, los zand team, en reeds samenwerkend team.

3. Teams en organisatievernieuwing

Als organisatie weet je wat je wilt: meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap bij de teams, meer organisatiekracht om creatief in te spelen op een steeds veranderende werkelijkheid. De vraag is: hoe krijg je dat als directeur voor elkaar? In deze workshop bespreken we hoe een succesvolle overstap naar teamondernemerschap verloopt. Naast de introductie van resultaatverantwoordelijke teams, speelt het invulling geven aan nieuwe overlegvormen een belangrijke rol. Ook bespreken we de vier veranderfases die kenmerkend zijn voor zo’n overstap.

TEAMONDERNEMERSCHAP LEVERT RESULTAAT OP:
  • grote klanttevredenheid
  • betrokken en bevlogen medewerkers
  • hoogwaardige werkresultaten
  • vitale professionele leeromgeving
  • gezonde organisatieontwikkeling


Over de auteur:

Ineke Khalil is oprichter van Teamondernemerschap – een bureau voor organisatieontwikkeling. Zij is ruim twintig jaar werkzaam als organisatieadviseur. In haar opdrachten werkt ze nauw samen met directies, leidinggevenden en teams die de overstap naar teamondernemerschap willen maken. Teamondernemerschap werkt voor grote en kleine organisaties o.a. in het onderwijs, de zorg en het bedrijfsleven.